Locatie
Havenbrug en Binnenhaven  l  Genemuiden  l  ANWB 1934/07


Havenbrug en Binnenhaven

Het huidige Havenplein was vroeger één haven samen met de huidige Binnenhaven. In de volksmond werd dit het Veergat genoemd, naar de plek waar het veerschip vertrok naar Amsterdam. In 1866 werd de haven verbreed en afgesloten door de bouw van de keersluis De Sas. In 1877 liet de gemeente een draaibrug bouwen die toegang gaf tot de nieuw te bouwen woonwijk. Een brugwachter bediende de brug en de keersluis. In 1959 dempte men een groot deel van de Binnenhaven (het tegenwoordige Havenplein) en werd de brug gesloopt. De replica van de oude brug werd in 2017 officieel geopend. De Binnenhaven was destijds een plek van grote bedrijvigheid en het middelpunt van transport voor de handel, industrie, visserij en het boerenbedrijf.


Hafenbrücke und Binnenhafen

Der gegenwärtige Havenplein war früher ein Hafen zusammen mit dem heutigen Binnenhafen. Den Hafen nannte der Volksmund „Veergat“, nach dem Abfahrtsort der Fähre nach Amsterdam. 1866 wurde der Hafen durch den Bau der Schleuse De Sas erweitert und abgesperrt. Im Jahr 1877 ließ die Stadt eine Drehbrücke bauen, die den Zugang zum neu zu errichtenden Wohnviertel ermöglichte. Ein Brückenwärter bediente die Brücke und die Schleuse. 1959 wurde ein großer Teil des Binnenhafens (der heutige Havenplein) zugeschüttet und die Brücke abgerissen. Der Nachbau der alten Brücke wurde 2017 offiziell eröffnet. Der Binnenhafen war damals ein sehr belebter Ort und das Verkehrszentrum für Handel, Industrie, Fischerei und Landwirtschaft.


Harbour bridge & Binnenhaven

Now known as Havenplein (Harbour Square) this was once an area of water and part of a larger harbour that included today’s Binnenhaven (Inner Harbour). The townsfolk used to call it Veergat (Ferry Gap) because this is where the ferry boats used to depart for Amsterdam. In 1866, the harbour was widened and enclosed by building a flood gate known as De Sas. In 1877, the local council built a swing bridge to provide a connection to a new residential area. This bridge and the flood gate were both operated by a ‘bridge man’. In 1959, a large part of the Binnenhaven was filled to create today’s Havenplein, and the bridge was demolished. The current replica of the bridge was officially opened in 2017. The Binnenhaven was once a place of great activity and a focal point for shipping and transport for industry and commerce, the fishing industry and the agricultural sector.