Locatie
Locatie  l  Genemuiden  l  ANWB 1934/01


Kasteel Het Blokhuis

Op de plaats van dit plantsoen en de aangrenzende begraafplaats stond kasteel Het Blokhuis. Hertog Karel van Gelre bouwde het kasteel rond 1528. Vanaf deze strategische plek kon hij de rivier het Zwarte Water beheersen, maar ook de belangrijke route over het veer naar het noorden van Nederland. De wisselende bezetting (Spaans of Staats) van het kasteel bracht veel onrust in de omgeving van Genemuiden. In 1580 stak men het kasteel in brand in opdracht van het bestuur van Overijssel. Dat jaar werd door wanorde en plunderingen een rampjaar voor het stadje Genemuiden. In 1584 werd het kasteel afgebroken.


Schloss Het Blokhuis

An der Stelle, an der sich jetzt die Grünanlage und der angrenzende Friedhof befinden, stand früher das Schloss Het Blokhuis. Herzog Karel van Gelre baute das Schloss um 1528. Ab diesem strategischen Ort konnte er den Fluss Het Zwarte Water, aber auch die wichtige Fährstrecke in den Norden der Niederlande kontrollieren. Die wechselnde Besetzung des Schlosses (die Spanier oder der Staat) sorgte für viel Unruhe in die Umgebung von Genemuiden. Im Jahr 1580 wurde das Schloss auf Befehl der Machthaber von Overijssel angezündet. Jenes Jahr war für Genemuiden wegen chaotischer Zustände und Plünderungen in der Stadt ein Katastrophenjahr. Das Schloss wurde 1584 abgerissen.


Het Blokhuis castle

This small park and adjacent cemetery were once the site of Het Blokhuis (the block house) castle. Duke Charles of Guelders built the castle circa 1528. Its strategic location allowed him to exercise control over the Zwarte Water (Black Water) river and the important ferry crossing that was part of a main route to the north of the Netherlands. Control of the castle changed hands a number of times between the Spanish and the Dutch Republic, causing much upheaval in and around Genemuiden. The castle was burned on the orders of the government of Overijssel in 1580, which was a disastrous year of chaos and plundering for the small town of Genemuiden. The remains of the castle were demolished in 1584.


Canon van Zwartewaterland

Meer informatie over de geschiedenis van Het Blokhuis is te vinden in de historische Canon van de gemeente Zwartewaterland: Het Blokhuis: Genemuiden en Karel van Gelre.