De Grote Kolksluis

De Grote Kolksluis werd door Rijkswaterstaat gebouwd ter vervanging van de Staphorstersluis en gebruikt vanaf 1879. Voor het afmeren bij de Staphorstersluis kon de gemeente Zwartsluis kadegeld innen. Deze bron van inkomsten verviel omdat afmeren bij de Grote Kolksluis kosteloos was. Dit scheelde de gemeente nogal wat inkomsten. In 1946 werd de sluis herbouwd, omdat ladingen springstof grote beschadigingen hadden aangericht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het herstel werd ook gebruikt om de sluiskolk te vergroten. Met de bouw van de Meppelerdiepsluis verloor de Grote Kolksluis zijn functie, omdat schepen nu via deze sluis naar het zuiden konden varen. In het zomerseizoen mogen er nog wel kleine boten door.


De Grote Kolksluis

Die Grote Kolksluis hat Rijkswaterstaat, die zuständige Behörde für die holländischen Straßen und Wasserwege, als Ersatz für die Staphorstersluis gebaut. Die Schleuse wurde ab 1879 genutzt. Zum Anlegen bei der Staphorstersluis konnte die Gemeinde Zwartsluis Hafengebühren erheben. Diese Einnahmequelle verschwand, weil das Anlegen bei der Grote Kolksluis kostenlos war. So entgingen dem Ort viele Einnahmen. 1946 wurde die Schleuse wiederaufgebaut, da Sprengladungen sie im Zweiten Weltkrieg schwer beschädigt hatten. Beim Wiederaufbau wurde auch die Schleusenkammer vergrößert. Mit dem Bau der Meppelerdiepsluis verlor die Grote Kolksluis ihre Funktion, da Schiffe jetzt durch diese Schleuse nach Süden fahren konnten. In der Sommersaison dürfen hier noch kleine Boote passieren.


De Grote Kolksluis

De Grote Kolksluis lock was built by Rijkswaterstaat, the Dutch Ministry of Infrastructure and the Environment, to replace the Staphorstersluis, and was in use from 1879. The municipality of Zwartsluis was able to collect quay charges for anyone mooring at the Staphorstersluis lock. This source of income dried up because mooring over at the Grote Kolksluis was free, which resulted in a significant change in revenue for the municipality. In 1946, the lock was rebuilt, after explosives had caused extensive damage during WWII. The repair works were also utilised to enlarge the lock chamber. Due to the construction of the Meppelerdiepsluis lock, the Grote Kolksluis lost its role, as vessels were now able to sail through this lock towards the south. In the summer season however, smaller boats are still allowed to pass through.


Canon van Zwartewaterland

Meer informatie over dit monument: De Grote Kolksluis: de schut- en keersluizen van Zwartsluis